Ze strony kontaktowej SERWISU otrzymałem wiadomość:

Typ Komentarza: Problem
Temat: Fotografie
Komentarze: Pomyłka opisu zdjęcia Kościółka 7(42).[zobacz] To nie jest "Dąb sięgający czasów pogańskich" który spalił się 4 maja 1949r. Mam starą pocztówkę pokazującą ten dąb i kościółek. Podajcie adres e-mail na który wyślę zeskanowaną w/w pocztówkę.

Jako Admin wysłałem odpowiedź:

Dziękuję bardzo za wnikliwość, takie informacje są bardzo cenne. Czekam na materiał i natychmiast dokonam poprawki. Czy mogę ujawnić autora korekty i źródła? Może to zachęci innych do współpracy. Może nawiążemy ściślejszą współpracę, serwis jest otwarty dla wszystkich chcących pomagać.
Zdzisław Wiśniewski

I tak rozpoczęliśmy owocną korespondencję z Internautą „VITBAREM”.

Wybrane fragmenty listów Internauty oraz dostarczone linki do tematycznych stron.

www.pinakoteka.zascianek.pl

Jest to pewnie najstarszy szkic Kościółka w Gidlach. Niestety, zbiory tych szkiców zostały skradzione z Muzeum Ossolińskich we Wrocławiu.

www.oss.wroc.pl/kradziez/lista.html

Był to potężny dąb (15 metrów w obwodzie) sięgający czasów pogańskich. Podobno miał 1500 lat. Pielgrzymi przybywający do Gidel nazywali go "Świętym Dębem" i obdzierali go z kory, którą żuli w celu usunięcia bólu zębów. Dlatego usechł – ostatnie liście wypuścił w 1939 roku. Spalił się podczas pożaru 4 maja 1949 roku. Miałem wtedy 5.5 lat i zapamiętałem ten pierwszy pożar widziany własnymi oczyma. Podobno Muzeum Dominikańskie w Gidlach posiada parę drzazg tego dębu.


Jest jeszcze kilka ciekawostek w tej korespondencji, dotyczących Pławna i Gidel. Zostaną one tam umieszczone w odpowiednich działach. Dziękuję za współpracę
Admin Z. Wiśniewski

Widoki Gidel i pobliskich terenów

Przedhistoryczny dąb

Dąb po lewej z pewnością pamiętał czasy piastowskie

skan ryciny dostarczony przez Internautę „VITBARA”

Dzięki uprzejmości Pana WITOLDA RACZUNASA, twórcy wspaniałej Galerii
www.pinakoteka.zascianek.pl
mogłem uzupełnić stronę o najstarszy znany widok oraz cenną informację wybraną z korespondencji.
Serdecznie za to dziękuję z nadzieją na dalszą owocną współpracę.

Najstarszy widok kościoła w Gidlach
Zgadzam się na wykorzystanie przez Pana skanu kościółka w Gidlach z mojej Galerii.
Mam uwagę.
Napoleon Orda podróżował ze szkicownikiem, tak jak my teraz z aparatem fotograficznym. Orda szkicował widoki z Polski dla swoich wnuków, ale w jakimś momencie zdecydował się na wydanie swoich obrazków. Do tego potrzebne były litografie, czyli matryce z polerowanych płyt kamiennych, na które naniesione były ręcznie rysunki specjalnymi kredkami, a następnie były wytrawiane rozcieńczonym kwasem azotowym. Litografie były wykonywane w zakładzie Maksymiliana Fajansa w Warszawie. Na kamień litograficzny kompozycje Ordy przenosił malarz i rysownik Alojzy Misierowicz, który sam także uprawiał twórczość artystyczną, ale niczym się nie wyróżnił. Natomiast litografie wykonał na najwyższym poziomie, niejednokrotnie poprawiając Ordę, np. perspektywę. Napoleon Orda rysował i malował akwarele. Namalował conajmniej 1150 obrazków, z czego zachowało się 1001. Wydał drukiem 7 albumów zawierających 260 litografii. 136 litografii z albumów nie pokrywa się z zachowanymi akwarelami. Po prostu zaginęły, może w drukarniach. Prawie wszystkie zachowane rysunki Napoleona Ordy znajdują się w Muzeum Narodowym w Krakowie. Mam ich spis. Gidel w nich nie ma. To, co skradziono we Wrocławiu nie było oryginalnymi szkicami Ordy, a jakąś częścią litografii z albumów wydanych przez Ordę. Nie wiem w ilu egzemplarzach były wydawane albumy (jaka jest wytrzymałość kamienia litograficznego?), ale przypuszczam, że conajmniej 100 egzemplarzy.

Chyba najstarszy widok zabytkowego kościółka w Gidlach – przypuszczalnie z roku 1870

Porównując obie ryciny na tej od Pana Witolda widać końce konarów pokrytych wspaniałymi liśćmi /po prawej stronie/, więc w czasie rysowania Orda musiał zastać dąb w doskonałym stanie.(przyp.red.)

skan ryciny i tekst dostarczony przez Witolda Raczunasa

Pan Tomasz M. Kolmasiak z Wielgomłyn nadesłał ciekawą korespondencję i skany w załączeniu.
Fragment korespondencji:

...„wysyłam dwie pocztówki z moich zbiorów. Na każdej jest kościółek modrzewiowy w Gidlach. Na tej pierwszej widać stare drzewo, to prawdopodobnie ten dąb. Z którego roku jest pocztówka to nie wiem, ale może pochodzić jak przypuszczam z lat 20-tych lub początków lat 30-tych. Jest niezapisana więc nie można ustalić np po dacie wysłania. Jest tylko z tyłu taki napis: „Gidle, starożytny kościół św. Marji Magdaleny z roku 1125”. Jak można zauważyć nawet pisownia jest ówczesna – Marji – przez długie jot.
Druga pocztówka zapewne wydrukowana została przed wybuchem wojny, a może i w trakcie jej trwania. Mam kilka pocztówek tego typu (z Gidel), i jedna została wysłana zaraz po wojnie. Z tyłu małymi literkami są cyfry (chyba nr pocztówki) i nazwa drukarni „Powściągliwość i praca” Kraków ul Kazimierza Wielkiego 95. Pocztówka czysta, niezapisana”...

Skan Tomka 1
skan Tomek 2
skany pocztówek dostarczone przez Tomasza M. Kolmasiaka

Analizując wielkość konarów, gałęzi i listowia, brak stopni pod drzwiami, widoczne u Ordy wzmocnienia zadaszenia – ryciny nadesłane przez Pana Kolmasiaka są najstarszymi widokami, ale jest to moje osobiste wrażenie. Co sądzą inni Internauci, co sądzą Panowie Raczunas i Vitbar? Może ktoś posiada jeszcze starsze widoki proszę nadsyłać /dop. redakcyjny Z. Wiśniewski/.

Powrót / Back


Copyright © 2000 – 2008 Zdzisław Wiśniewski   wszelkie prawa zastrzeżone.