Logo Muzeum

MUZEUM REGIONALNE

Prace plastyczne Marzeny Zacharewicz

folder wystawy

Wystawa Marzeny Zacharewicz (marzec 2007 r.) prezentowała jej nowe rysunki i kilka starszych prac wykonanych techniką mieszaną. Najnowsze prace są rysowane białą kredką na czarnym kartonie. Artystka zdecydowała się zatytułować swoją wystawę „kamyki w ustach”. Kamyki w ustach kojarzą mi się przede wszystkim z mozolnym ćwiczeniem wymowy, odbywanym w samotności na brzegu morza. Odnajduję w tych wspaniale precyzyjnych pracach wiele z takich właśnie ćwiczeń, mających na celu doskonalenie warsztatu i języka wypowiedzi. Przede wszystkim zestawienie struktury twardych i gładkich kamyków, oszlifowanych przez wodę z miękkimi tkaninami – włókninami, futrami – trawami? Ćwiczenia z geometrii kompozycji – abstrakcyjne w swoim wyrazie układy kompozycyjne, uzyskane za pomocą naturalistycznie wręcz przedstawionych elementów.

rys 1     rys 3

Wielokrotne rysowanie obracającego się jabłka jak trening pięknej wymowy głosek. Niemniej inne cechy przedstawionych prac wydają się istotniejsze. Zdumiewa gorliwa zachłanność w zapisywaniu świata, zgłębianego w nieustannym zachwycie dla jego najdrobniejszych elementów. Wspaniałe przedstawienie gałązki obsypanej nieprzebraną obfitością liści, zdaje się nieść w sobie wspomnienie bujności drzew. Z kolei „Liść Niggle'a'” jest poetycką analizą fragmentu życia, rozpatrywanego w sieci żyłek, komórek, analizą sięgającą w głąb mikrokosmosu, aż po wzajemne relacje ducha i materii.

Cykl prac zatytułowany „Kamienie” i rysunek „Piernikowy huzar” niosą z sobą intymną atmosferę kontemplowania kolekcji, rozkładanej w ciszy i samotności, trochę skrycie, może z leciutką obawą przed reakcją otoczenia. Drobiazgi pozornie niewarte by zwracać na nie uwagę, nabierają znaczenia przedmiotów trochę magicznych. Piernikowy jeździec rzuca długi cień, prawie jak pomnik konny. Kamyki czasem miękkie, wapienie pełne śladów działalności drobnych zwierząt i inkluzji lub twardsze drobinki marmuru, oszlifowane w wodzie, ozdobione licznymi żyłkami jak znakami zapomnianego alfabetu, tworzą dostojne układy, zajmują właściwe sobie miejsce na płaszczyźnie lub w przestrzeni, jak figury szachowe–dostojnicy pradawnej gry dla mądrych i uważnych. W aneksie z lewej strony sali umieszczono prace nieco inne w nastroju pokazujące świat rzeczy martwych, ale niosących w sobie ładunek spraw i emocji ludzkich.

Zaskakuje sposób przedstawienia bram w ujęciu oddającym moment otwierania, wyrażającym kontakt ze starym szacownym rękodziełem, wspomnienie gestu powtarzanego tu od dawna przez pokolenia przy otwieraniu. Wzruszająca jest praca zatytułowana „Rękawiczki świętej Jadwigi Królowej”, przedstawia parę zniszczonych, wytwornych rękawiczek – pamiątkę rąk i dotyku osoby wyjątkowej, choć dawno zmarłej. Rysunek „Anioł dzielących się chlebem” to precyzyjny, wyczerpujący portret dwóch przełamanych kromek chleba ustawionych wobec siebie na kształt anielskich skrzydeł – prosty i pełen znaczeń pomysł.

Wszystko, co zostało pokazane na tej wystawie wprowadza nas w szczególną atmosferę doznań i przemyśleń kobiety bardzo wrażliwej, podchodzącej z wielką pokorą i podziwem do świata. Świata traktowanego jako upływ czasu, tajemnica życia, kosmosu, stworzenia. Autorka rozpatruje te wszystkie sprawy w sposób właściwy wrażliwości kobiet, bez prób dokonywania syntez czy doniosłych uogólnień. Wszystko, co widzimy to zespół pokornych notatek, sporządzonych z wielkim pietyzmem i zachwytem. Marzena Zacharewicz podejmuje tematy niezaliczane w poczet najwznioślejszych, wręcz przeciwnie z największym szacunkiem pochyla się nad drobiazgami, pozornie bez znaczenia. Te drobiazgi w jej twórczości urastają do rangi rzeczy najwyższych, na jakich ludzkie burze nie mogą odcisnąć żadnego śladu. W ciągle patriarchalnej kulturze europejskiej, twórczość jej wpisuje się w nie całkiem oficjalny i uznawany nurt zarówno sztuki jak i refleksji o życiu.

Krystyna Filarowska
Kustosz Muzeum Regionalnego w Radomsku



MARZENA ZACHAREWICZ

ul. Wł. Łokietka 3
97–500 Radomsko
tel. (0–44) 683 81 44

e–mail: marzenazacharewicz@wp.pl

Urodzona 3 czerwca 1964 roku w Malborku.
Studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Dyplom w 1990 roku z zakresu grafiki warsztatowej.
Członek Związku Polskich Artystów Plastyków.
Twórczość w dziedzinie malarstwa, rysunku, ilustracji.


Powrót


Copyright © 2000 – 2008 Zdzisław Wiśniewski  Wszelkie prawa zastrzeżone.