Most na Widawce

Korzystając z pięknej pogody w dniu 24 lipca 2007 zrobiłem sobie wycieczkę, aby zobaczyć postępy na ważnej dla Radomska budowie. W ciągu drogi krajowej nr 91 na 52 kilometrze (znanej kierowcom mojego pokolenia jako „E–16” potem „stara E–16”) łączącej Radomsko z Piotrkowem trwa przebudowa mostu na rzece Widawce. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi wykonawcą natomiast Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe „Jawal” z Kielc. Moimi rozmówcami byli panowie inż. Ryszard Lachowski – Inspektor Nadzoru oraz mgr inż. Łukasz Koczanowski – Kierownik Budowy.

Plac budowy

Plac budowy jest ograniczony do szerokości drogi

Chodząc pierwszy raz po placu budowy zostałem nieco zaskoczony. Ze znanego mi od dziesięcioleci większego przepustu (moim zdaniem) zwanego „mostkiem na Widawce” powstaje prawdziwy most, pod którym chyba na stojąco będę się mógł schować w czasie ulewy, co dotychczas nie było możliwe, choć nie wyróżniam się wzrostem. Budowane przyczółki mają szerokość ponad 12 metrów a rozpiętość między nimi wynosi 15 metrów, więc nowy most nie będzie jak dotychczas zwężeniem, bo pomieści cały pas drogowy z siedmiometrową jezdnią i szerokimi (1,5m) poboczami.
Prace rozbrojeniowe starego mostku rozpoczęto 28 kwietnia, zakończono 30 maja. Oczywiście w międzyczasie trwały inne prace przygotowawcze zgodnie z harmonogramem. Kłopoty sprawiały i sprawiają anomalia pogodowe, lecz jak twierdzą moi rozmówcy nie ma to wpływu na tak zwane „poślizgi terminowe” w inwestycji. Przyczółki nowego mostu leżą na ławach umocnionych palami posadowionymi w odwiertach na głębokości 11 metrów. Gotowy jest przyczółek południowy (od strony Radomska).

Przyczółek południowy mostu

Przyczółek południowy nowego mostu

Gdy rozmawiałem szalowano właśnie zbrojenie przyczółka północnego (od strony Piotrkowa). Po jego zalaniu betonem, którego próbki w laboratorium poddawane są badaniom sprawdzającym parametry wytrzymałościowe, położone zostaną przęsła utrzymujące jezdnię z poboczami.

Szalowanie zbrojenia

Szalowanie przyczółka północnego nowego mostu

Interesujących się szczegółami technicznymi odsyłam do dokumentacji technicznej rozwieszonej na ścianie baraczku kierownictwa budowy.
Dokumentacja techniczna mostu

Łatwo dostępna dokumentacja mostu dla znających rysunek techniczny

Moi rozmówcy twierdzili, że prace przebiegają zgodnie z programem robót i nie ma żadnych problemów.

Moi rozmówcy

W biurze budowy

Z innych źródeł wiem, że są drobne kłopoty jak to z budową w terenach leśnych i na tak zwanym odludziu. Rozmówcy nie chcieli podejmować tematu, który delikatnie nazwę „brakiem szacunku dla czyjejś własności”. Pomimo zabezpieczenia zdarzają się kradzieże drobnego sprzętu i materiałów. To wstydliwa sprawa dla okolicznych mieszkańców, bo Firma i tak wliczy te straty w koszty inwestycji. Widziałem podobne budowy w krajach skandynawskich i w rozmowach z wykonawcami nie było takiego wątku. Kiedy w naszym Kraju te sprawy zostaną wyeliminowane?
Założony termin zakończenia prac to 15 listopada bieżącego roku. Moi rozmówcy twierdzą, że są poważne przesłanki, iż ten termin zostanie skrócony.
Z rozmów z sąsiadami mieszkańcami Bloku Dobryszyce, Borowiecko Kolonii gdzie i ja mam swoje gospodarstwo letnie wynika, iż budowa ta to dobrodziejstwo, które powinno trwać wiecznie. Cisza i spokój, bo odbywa się tylko ruch lokalny, brak zwariowanych kierowców Tirów i innych samochodów ciężarowych traktujących ten szlak jako objazd przed kontrolami na A1 lub skracający trasę do celu. Dla małego ruchu lokalnego jest kładka na czas budowy i znany „miejscowym” objazd leśny.

Kładka

Kładka dla pieszych i jednośladów, jest na tyle trwała, że widziałem tam motocyklistów


Kilkanaście lat jeżdżę latem rowerem z Radomska do Borowiecka Kolonii. Bywały miesiące, że codziennie. Wielokrotnie lądowałem w rowie, bo jakiś idiota wyprzedzał mnie „na centymetry”. Krzyże przy drodze wskazują miejsca zamordowania przez kierujących pojazdami innych uczestników ruchu często pieszych i rowerzystów.
Nikomu nawet wrogowi nie życzę, aby na wysokości bramy swego domu próbował bezskutecznie ratować życie młodemu człowiekowi jak czynił to mój syn, bo jakiś wariat za kierownicą chciał się wyszaleć. W pobliżu mojej bramy ten krzyż przybył w ubiegłym roku, pomoc była bezskuteczna, palące się tam znicze zawsze przypominają nam ten tragiczny dzień.

[Rozmiar: 61567 bajtów]

Jedno z wielu miejsc tragedii na odcinku od Radomska do Kletni. Tu poniósł śmierć młody rowerzysta


Gdy powstanie ten szerszy most zacznie się nowy wyścig ze śmiercią na tym bardzo tragicznym odcinku drogi krajowej nr 91. Moim zdaniem czas przebudowy mostu na Widawce to czas, który pozwoli wielu ludziom żyć nadal, co można udowodnić posługując się statystyką. Często zimą przebywałem tam cały czas i wiem ile bywało wypadków bez tragicznych skutków w ludziach, wielokrotnie z sąsiadami pomagałem wyciągać pojazdy z rowów i lasu. Zgodnie z prawem kierujący nie zawiadamiali Policji, więc nie są one zarejestrowane.
Dla mnie i wielu innych przebudowa niech trwa jak najdłużej, bo potem wszelkie oznakowanie nie będzie respektowane i zacznie się żniwo śmierci. Moim miłym rozmówcom na budowie życzę przedterminowego ukończenia prac, bo z pewnością czekają na nich następne zadania, sobie życzę abym w świetle bramy i w pobliżu nie zobaczył już nigdy następnych krzyży. Radomszczańskiej Policji życzę olśnienia aby wyegzekwowała własciwe oznakowanie od "włascicieli" drogi, tam jest zabudowa ciągła więc oznakowanie i ograniczenie szybkości jest niejako jednoznaczne. Ile jeszcze osób musi zginąć na odcinku Radomsko Kletnia zanim obudzą się ludzie za to odpowiedzialni?

Tekst, foto Zdzisław Wiśniewski

Śledzę budowę i co jakiś czas felieton będzie uzupełniany o nowy materiał.


W dniu 28 lipca miałem okazję znowu być w miejscu budowy. Trafiłem na bardzo ważną chwilę – zalewania zbrojenia północnego przyczółka. Nie przeszkadzałem, bo to pracowity i odpowiedzialny czas, zrobiłem tylko kilka fotek.

Zalewanie zbrojenia

[Rozmiar: 69772 bajtów]  

Betoniarki pracowały „pełną parą”

Po miesiącu od ostatniej wizyty 30 września 2007 r. odwiedziłem miejsce budowy i byłem zaskoczony postępem prac. Termin oddania mostu nie jest już odległy.

 

Przyczółek północny

Przyczółek południowy

Widok w kierunku Piotrkowa Tryb.

Powrót – Back


Copyright © 2000 Zdzisław Wiśniewski  Wszelkie prawa zastrzeżone.